Eind 2008 besloten de samenwerkingspartners MAD multimedia, Principal Blue (projectinitiatie en –management), TNO ICT en Koninklijke Visio het begrip serious gaming een nieuwe dimensie te geven. Met een subsidie vanuit het Innovatief Actieprogramma Groningen (IAG2) is in ruim twee jaar tijd de eerste officiële Nintendo Wii-game ‘De ontdekker en het Mysterie van de Diamanten Scarabee’ ontwikkeld voor kinderen met en zonder een visuele beperking. De eerste en enige Wii game gemaakt voor én met blinde en ziende kinderen!

 

In de game speel je de archeoloog Ben, die op zoek is naar de Tempel van de Diamanten Scarabee. Eenmaal in de tempel beland, ontmoet hij Tiri, een betoverde Egyptische prinses. In een doolhof van onderaardse gangen zoeken ze naar schatten uit het oude Egypte en gaan ze verschillende uitdagingen aan. De Bewaker leidt ze stap voor stap naar de uitgang. Het spel wordt gespeeld op een Wii Balanceboard, een standaard Wii-accessoire. Hiermee kun je je door het doolhof bewegen, schatten vinden en uitdagingen aangaan. Zo moet je in het spel op verschillende plekken mummies ontwijken die het op jou gemunt hebben. Aangezien dit het eerste spel ter wereld is dat voor slechtziende, blinde en goedziende kinderen samen is ontwikkeld, is het spel in het Nederlands en Engels te spelen.

Gedurende dit proces is gebruik gemaakt van co-creatie, een techniek die de eindgebruiker betrekt bij de ontwikkeling van nieuwe producten of diensten. Slechtziende, blinde en goed ziende kinderen hebben de inhoud en de vorm van het spel mede bepaald. Fysiotherapeuten, bewegingswetenschappers en -docenten keken mee naar de motorische aspecten.